دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران مطرح کرد: صادرات کاتد مس با اولویت تامین نیاز داخل صورت می گیرد

شکوری

میزان تولید و صادرات مس کاتد در سال ۱۴۰۰

بهرام شکوری در تشریح آمار و ارقام صحیح تولید و صادرات مس کاتد در کشور، اظهار کرد: عمده تولیدکننده کاتد مس در کشور شرکت ملی مس است و حدود ۲۸۵,۰۰۰ تن کاتد مس در سال ۱۴۰۰ در کشور تولید شده است. از این میزان حدود ۱۲۵,۰۰۰ تن در داخل کشور مصرف شده و حدود ۱۶۵,۰۰۰ تن صادر شده است. با توجه به این آمار و ارقام نزدیک به ۶۰% محصول تولید شده، صادر گردیده و مابقی آن در داخل کشور و در صنایع پایین دستی نظیر تولید مفتول، لوله، صنایع سیم و کابل مصرف شده است. گفتنی است بخشی از تولیدات این محصولات نیز صادر شده است.

وی افزود: بنابراین اگر صرفا مدنظر ما کاتد مس باشد قطع به یقین صادرات ۹۰% در سال گذشته آمار درستی نیست زیرا طبق آخرین آمار حدود ۶۰% تولیدات کشور در سال ۱۴۰۰ صادر شده و بخش قابل توجهی از آن یعنی حدود ۴۰ درصد در داخل کشور مصرف شده است.

سازوکار و الزامات صادرات محصولات تولید داخل

رئیس انجمن مس ایران در ادامه پیرامون ادعای برخی منتقدان که بخش زیادی از تولیدات مس کشور علیرغم نیاز داخلی، صادر شده است، بیان داشت: این اتفاق زمانی رخ داد که دلار ۴,۲۰۰ تومان را مبنای عرضه در بورس قرار دادند. در آن زمان به خاطر رانتی که ایجاد شده بود یک شبه تقاضای مفتول مسی پنج برابر شد. این شرایطی بود که چنین نیازی در کشور وجود نداشت و با رانت، سبب ایجاد این میزان تقاضا برای کاتد مس شده بودند. لذا دولت برای اینکه اجازه دهند مجموعه‌هایی مثل مجموعه شرکت ملی مس ایران محصولات خود را صادر کنند، ابزار بورس را مطرح کرد و بنا شد این مجموعه‌ها محصولات خود را در بازار بورس عرضه کنند.

شایان ذکر است، در حال حاضر نیز محصول در بورس عرضه می‌شود و در صورتی که اگر تقاضای خرید نداشته باشد صادرات انجام می گیرد.

رد ادعای صادرات علیرغم نیاز داخلی

رئیس انجمن مس ایران در پایان، تصریح کرد: با توجه به مواردی که در این خصوص مطرح شده و از طرف دیگر سازوکار و شرایط محصولات تولید داخل، می‌توان گفت امکان صادرات محصولات علیرغم نیاز داخل وجود ندارد چراکه در صورت صحت این موضوع، وقتی محصول در بورس عرضه می‌شود باید مشتری برای خرید آن وجود داشته باشد. هر زمان که برای محصولات عرضه شده در بورس مشتری وجود داشته باشد ما صادراتمان را صفر می‌کنیم؛ اما زمانی که عرضه انجام می شود و برای بیش از ۴۴ – ۴۵% محصولات در داخل تقاضایی وجود ندارد به این معنی است که میزان تولیدات کشور مازاد بر نیاز داخل است و باید صادر شود.

پست های مرتبط

پیام بگذارید